Őszi bakancslista - ami nem maradhat ki!

2017.10.20

Már egy hónapja is, hogy hivatalosan beköszöntött az ősz, de talán most mutatja meg igazán a szépségét! Nekem személyesen ez a kedvenc évszakom! A hulló falevelek, a millió színekben pompázó fakoronák és az avarban sétálás egy finom, puha meleg sállal a nyakunkban! Mmm...nincs is ennél jobb. :) A szürkeség és az egyre hűvösebbre forduló időjárás miatt hajlamosak vagyunk bekuckózni, ami jó is, kell a befelé fordulás, az otthon melege, de még kint a szabadban is számos programot szervezhetünk, ami feltölt minket a téli időszakra!

Olvassátok szeretettel és fogadjátok meg a hozzátok is közel álló tippeket - íme az őszi bakancslista! 

1. Sütőtök variációk

A sütőtök egyértelműen az őszhöz kapcsolódik. Halloween, sütőtök faragás, lámpás készítés, tök díszek mindenfelé - ...ez már az ősz! Igen ám, de nem csak dekorációként használhatjuk. A sütőtök az ősz narancssárga kincse! Az őszi-téli időszak egyik legfinomabb csemegéje. Nem beszélve arról,  hogy mennyire egészséges és változatos ételek készíthetőek belőle! Finom desszerteket, leveseket, köreteket is készíthetünk a vitaminokban gazdag és olcsó zöldségből. Aki vágyik egy kis egyszerű nassolni valóra, az vágja fel, magozza ki, szelje fel és sütőben süsse meg, csorgatva rá egy kis mézet! Nem lehet elrontani, a sikere pedig garantált! :)

* Miért is fogyasszunk minél többet belőle?

A sütőtök kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsav tartalmának köszönhetően egészségmegőrző, gyógyító hatással bír. Gyulladásos betegségek, megfázásos, meghűléses problémák, de tüdőgyulladás és egyéb tüdőkárosodások kezelésekor se feledkezzünk meg róla. Enyhíti az allergikus köhögést, tüsszögést, csökkenti az asztma rohamokat.

Fogyasztása szebbé teszi bőrünket, a népi gyógyászatban hashajtóként és béltisztítóként használták. Jótékony hatással van az emésztési problémákra, serkenti a máj működését, segít a szív és koszorúér problémák megelőzésében, fogyasztásával csökkenthető a prosztatabajok és a szürkületi vakság kialakulásának kockázata.

(forrás: www.hazipatika.com)


2. Természetjárás

A természet, az erdő ilyenkor a legcsodálatosabb, legsokszínűbb! Érdemes egy száraz, naposabb időt választani, amikor még a napsugarak átmelegítenek minket séta, túra közben. Rengeteg kirándulóhely van Magyarországon, ahová gyerekekkel is bátran mehetünk, az őszi lakásdekorhoz pedig ezalatt közösen be is szerezhetünk pár vadgesztenyét, lehullott szép falevelet, tobozokat


Ha tanácstalan vagy, hova is látogatnál el egy szabad hétvégén, itt találsz pár kirándulóhelyet!

Tipp: A vácrátóti arborétum az év minden szakaszában kiváló program lehet, egy könnyedebb séta, ám mégis közel kerülünk a természethez!


3. Alma minden mennyiségben 

Az őszi almafajták nagyon finom zamatos gyümölcsök, ízletes és egészséges vitaminbomba! "Minden nap egy alma, az orvost távol tartja" - szól a mondás. Mondhatnánk, semmi extra nincs az almában, csak benne van minden, ami kell. Tartalmaz A-vitamint, B-komplex vitaminokat, és C-vitamint is. Az ásványi anyagok széles tárházát vonultatja fel: a kálium, a kalcium, a cink, a fluor, a jód, a szelén együttesen tesznek az egészséges szervezetért. Ha alma, akkor: almás rétes, almás pite, kompót, alma chips...kinek mi jut eszébe, az biztos, rengeteg desszert készíthető belőle!


4. Olvasni a kedvenc meleg italunkkal

Nincs is jobb annál, mint egy számunkra izgalmas, érdekes könyvvel a kezünkben betakarózni, elnyúlni egy kényelmes fotelban, vagy a kanapén, magunkhoz venni egy forró kakaót, kávét, vagy teát és belemerülni az olvasásba, egy másik világba csöppenni. Szakítsunk időt az olvasásra, közben pedig kényeztessük magunkat kedvenc italunkkal. A Te őszi könyved meg van már?:)

5. Gyertyák

Az ősszel együtt jár az is, hogy bizony egyre korábban sötétedik. Már délután is villanyt kell kapcsolnunk. Megfelelő hangulatvilágítással jóval otthonosabbá tehetjük az életterünket, egy nagy, vagy több kisebb gyertya megfelelően elhelyezve elég fényt ad, hatásában azonban teljesen más, mintha villanyt kapcsolnánk! Ruházzunk be szép gyertyákra, napközben kiváló dekorációs eleme lesz a lakásunknak, délután pedig gyújtsuk meg, olvassunk mellette, este pedig várjuk kedvesünket gyertyafényes vacsorával. Ha valamikor, most ennek ideje van! Töltsük meg az otthonunk melegséggel. Az illatgyertyák segítségével csak fokozhatjuk ezt. 

6. Sötét, erősebb színek

Szerezzünk be egy sötét rúzst, körömlakkot! Ha ősz, nálam elengedhetetlen a sötét köröm. Lehet bordó, barna, szürke, lila, khaki, sőt, fekete is! Nagyon szeretem a körmeimen a sötét színeket, de a nyári/tavaszi időszakban soknak érzem, túl mélynek (bár néha elcsábulok és megadom magam), így alig várom, hogy jöjjön a hűvösebb idő és lakkozhassak a sötét körömlakkjaimmal! A sminkelésben ilyenkor kerülnek elő a szintén mélyebb tónusú rúzsok, piros, bordó, lila és a barna mindenféle árnyalatai. Ehhez persze szépen kell tudni felvinni a rúzst, precízen, ecsettel. Egy rosszul felvitt sötét árnyalatú rúzs ugyanis az egész megjelenésünket elronthatja. Ha a szánkon sötét szín dominál, figyeljünk arra, hogy a szemünket visszafogottabban sminkeljük. Fő az összhang! :)

7. Sült gesztenye

Ez bizony a téli időszak kedvenc csemegéje...Elég hozzá egy-két trükk, és te is tudsz olyan finom gesztenyét sütni, mint az utcára kitelepülő árusok. A tökéletes házi sült gesztenye otthon is elkészíthető! Íme:

Nagyon fontos a megfelelő minőségű gesztenye beszerzése. Tedd hideg vízbe, és amelyik feljön a felszínre, attól válj meg. Az ép gesztenyéket áztasd be legalább egy órára. Majd ezután vágd be a domború felüket és tedd sütőpapírral bélelt tepsibe.  Előmelegített sütőben, 200 fokon 25-30 percig süsd. Időnként rázogasd meg. Ha már érzed a kellemes illatot és kezdenek szétnyílni, elkészültek. Kb. tíz percre csomagold konyharuhába, és még melegen pucold meg őket.

*Miért is jó fogyasztani?

A gesztenye rendkívül gazdag E vitaminban. Az E-vitamin antioxidáns vegyület, így segít a szervezetben felgyülemlett káros szabad gyökök semlegesítésében. Segíti agyunk működését, csökkenti a szívbetegségek és a trombózis kockázatát. Jó eséllyel csökkenti a különböző rákfajták kialakulásának kockázatát, valamint görcsoldó hatása is ismert. Általános immunrendszer erősítő hatással rendelkezik. Az egészségügyi hatásokon kívül lassítja az öregedést, valamint a ráncok kialakulását. 10 dkg gesztenye napi E-vitamin szükségletünk majd' 10%-át fedezi. Rendszeres fogyasztásával sokat javíthatunk életminőségünkön.

Aki szereti a sült gesztenyét, biztosan odáig van a gesztenyepüréért is! Otthon elkészítve, egészségesebb verzióját tudjuk elkészíteni a boltban kapható krémekhez képest. 

8. Mamusz

Ahogy egyre inkább hűl az idő, többet vagyunk otthon. Azért, hogy kényelmesen legyünk és nem utolsósorban ne fázzunk fel otthon, érdemes beszereznünk egy szuper meleg mamuszt, amibe belebújhatunk és melegíti lábunkat! Ha a papucsokat kevésbé kedveljük otthon, szerezzünk be egy extra meleg zoknit! 

9. Wellness, relaxáció

Ősszel, télen előszeretettel vágyunk a melegre, testünk-lelkünk feltöltésére, kényeztetésére. Ha időnk és anyagi helyzetünk engedi, a legjobb elszakadni otthonról egy hosszabb hétvégére és elmenni egy wellness központba, ahol a fürdők mellett a szaunavilág is rendelkezésünkre áll. Ha nem szeretnénk erre sokat áldozni, vegyünk egy napos belépőt gyógyfürdőink egyikébe, és használjuk ki azt az egy napot, relaxáljunk, fürödjünk, gőzkabinozzunk, szaunázzunk - próbáljunk ki minden lehetőséget! Azoknak pedig akik nem szeretik a nyilvános fürdőket, marad a saját fürdőszoba, melyet egyszerűen és gyorsan átvarázsolhatunk wellness központtá. Tegyünk be gyertyákat, körbe a kád körül, gyújtsunk meg egy füstölőt, engedjünk egy kád vizet, majd szórjunk bele tengeri sót, azután pedig csak élvezzük a hatását!   

10. Fahéjas csiga

Kétség kívül a fahéj az őszi illatok egyike, testet-lelket melegítő fűszer. Ne ugorjunk előre a mézeskalácsig és a karácsonyi sütikig, viszont már becsempészhetjük a fahéjat és készíthetünk süteményeket, ahol dominál ez a fűszer. Az én kedvencem a fahéjas csiga. Itt rengeteg receptet találtok! Aki szereti a fahéjat, az a fahéjas csigát egyenesen imádni fogja!

Monszpart Szandra
2017.10.20.