Tombol a nyár...Mit tegyünk:kenjük magunkat vagy sem?

2017.06.15

Javában beköszöntött a nyár, a meleg és vele együtt a tűző, forró napsütés. Mindennek persze összességében örülünk, a napfény pozitívan hat életkedvünkre, természetes D-vitamin forrás, mely által javítja általános közérzetünket. Többet mozdulunk ki, többet tartózkodunk a szabadban, vízpartra megyünk, strandolunk, ki akarva, ki akaratlanul van kitéve a nap (káros?) sugárzásának.


Aki egy kicsit is tudatosabb, már biztosan elgondolkodott a napvédelem kérdésén.
Az alábbi cikkben ezt firtatom.

Ahányan vagyunk, úgy annyi félék. Van, aki már jól felszerelkezve (előtte természetesen alaposan utánanézve, teszteket olvasva) a megfelelő márkájú és faktorszámú naptejjel várja a nyár beköszöntét és ki sem mozdul napre enélkül. Van, aki csak az utolsó pillanatban szalad el és vesz le egyet a polcról, "most már ideje vennem egyet" alapon. Van, aki márkahű, és van, aki minden évben újat próbál, de olyan is van, aki egyáltalán nem használ bőre védelmére naptejet! 
Te melyik típusba tartozol?

Ahogyan a cikk elején indítottam: mindannyian mások vagyunk és ez így van jól. Nem csak a naptej választás tekintetében, vagy hogy egyáltalán használunk-e, de bőr ügyileg is. Aki érzékenyebb, világosabb bőrű, az előbb lepirul és le is ég a napon, míg a másik, kinek kreolabb a bőre, utó fájdalom és bármiféle kellemetlen rossz érzés nélkül szép csokibarnára vált át pár napon eltöltött óra után. Ami az egyiknek jó, az a másiknak nem, és ugyanígy fordítva. Na de...csak kell lennie egy általános igazságnak! - gondolnánk. A fő kérdéseket nézzük: kenje az ember magát, vagy sem? Mivel teszünk jót? És mi van a gyerekekkel? Őket védjük? Vagy talán pont, hogy érzékennyé tesszük, ha túl óvjuk őket? És számtalan egyéb kérdés merül fel az emberben így a strandszezon kezdetén. Biztos sokan vagytok kétségek között ebben a témában, így most kicsit utánajárunk az interneten fellelhető állításoknak, tanácsoknak, és próbálunk végkövetkeztetésre jutni. 

1.) Ismerjük meg bőrtípusunkat!

Valóban ez lenne az első lépés a megoldás felé. Nem árt ugyanis, ha tisztában vagyunk vele, saját bőrünk mennyire érzékeny, mennyire kíván fokozott odafigyelést. Az alábbi ábra segítségével közelebb kerülhetünk ahhoz, milyen mértékű védelmet is igényel bőrünk. Az 1. típus igényli a legmagasabb védelmet, míg a 4. felé haladva egyre kisebb faktorszámú naptej is elég bőrünk megóvása érdekében. A táblázat alapján tudd meg, Te melyik típusba tartozol! 👇 

Forrás: index.hu

2.) Mit jelentenek a faktorszámok?

Egy 15 SPF (sun protection factor) jelzéssel ellátott naptej azt az információt hivatott átadni, hogy használatával 15x tovább tartózkodhatunk a napon, mintha nem kentük volna be magunkat. Konkrét példával szemléltetve: ha valaki 20 perc után leég, akkor ezzel 15x20=300 percig (azaz 5 óra) tartózkodhat leégés nélkül a napon. A fényvédő termékek faktorszáma legalább 6-os, a korábban nagyon népszerű 2-es és 4-es faktorszámú fényvédő termékek ma már nem kaphatók. A ma kapható fényvédőkön 50-es faktorszám jelzi a legmagasabb védőfaktort (ennél magasabb szám feltüntetése ma már nem engedélyezett a gyártók számára).

3.) Naptej, napkrém vagy spray? Mit válasszunk? 

Mind ugyanazt a célt szolgálja, válasszuk azt a fajtát, ami számunkra a legkomfortosabb a bőrünkön. Védelemben ugyanazt nyújtja egy 30 SPF védőfaktorszámű napkrém, mint a srpays kivitel. Ezzel bizony kísérletezni kell, amíg meg nem találjuk a számunkra legjobban passzoló formulát. 

4.) UV/A és UV/B 

Az UV sugárzást szokás tovább bontani UV-C, UV-B és UV-A sugártartományokra.

Az UV-A sugárzással szemben is bizonyos fokú védelmet nyújtó naptejek csomagolásán egy speciális jelet tüntetnek fel: ez nem más, mint egy kör, benne az UVA felirattal. Válasszunk olyan krémet, amely az UVB sugárzás mellett véd az UVA sugárzás ellen is.

5.) Elzárkózás/hozzászoktatás? 

A napfénytől való teljes elzárkózás, tévedés: a bőrünket ért UV sugárzás elégtelen mennyisége sokkal több problémát okoz, mint az, ha túlzásba vinnénk a napozást. Ez persze nem azt jelenti, hogy át kell esnünk a ló túloldalára, a megoldás az arany középút.
Ha folyamatosan zárt térben tartózkodunk, magas faktorszámú napvédő krémek mögé bújunk, nem jut a szervezetbe elég UVB sugárzás, így a D-vitamin szintünk alacsony marad. A D-vitamin pedig nagyon sok mindenre van jótékony hatással, a teljesség igénye nélkül néhány, íme:

  • egyes daganatos betegségek megelőzésében,
  • jótékonyan hat tüdőproblémák,
  • az 1-es és 2-es típusú cukorbetegség esetén, illetve
  • számos hormon előállításában vesz részt.

6.) Leégés megelőzése

Nem szabad megvárnunk, míg leégünk és bőrpír jelentkezik, mert onnantól fenyeget a napsugárzás daganatkeltő hatása. Fontos, hogy szoktassuk szervezetünket a naphoz, fokozatosan barnuljunk. Ha pedig már van egy alapszínünk, védettebbek is vagyunk a leégéssel szemben. 

7.) Egyéb védelem

A naptejek mellett természetesen fontos, hogyan öltözködünk, mi borítja testünket, hol tartózkodunk. A nagy melegben egy szalmakalap, szellős, természetes anyagból készült ruha és napszemüveg is sokat számít. Plusz védelem pedig, ha a legerősebb napsütötte órákban olyan helyen tartózkodunk, ahol megfelelő UV szűrővel rendelkező napellenző is van.

Fontos, hogy ne csak leemeljünk egy jó vételnek tűnő napernyőt a hipermarket polcáról, lévén a legnagyobb hőségben már muszáj egyet beszerezni, igenis meg kell nézni a pontos adatokat és megbizonyosodni róla, hogy valóban UV szűrővel ellátott ponyváról van-e szó. Felelősségteljes döntést kell hoznunk saját egészségünk érdekében!

A termékeken feltűntetett minőségjelzésekről ide kattintva találsz bővebb információt.

Ha garantáltan UV szűrős napellenzőt szeretnél otthonodba, kertedbe, látogass el az Umbroll weboldalára és böngéssz termékeink között. Nálunk a minőség garantált!

A napellenzők pedig nemcsak megvédenek minket a nap káros sugaraitól, modern változataik design elemként is kiválóan szolgálnak otthonunkban. 

Végkövetkeztetés

A cikk indító kérdésére nincs egy igazi helyes válasz. Az arany középutat javaslom mindenkinek, valamint azt is, hogy ne féljünk a naptól! Figyeljük testünk jelzéseit és tegyük azt, ami a legjobb Nekünk! 💛😊


Írta: Monszpart Szandra
2017.06.15.